هاشم همراز

ماوس های نوری چگونه کار میکنند؟

پنجشنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۳۳ ق.ظ

تا مدتها قبل ماوس های چرخدار یا توپدار کرسی کنار کیبورد را تصاحب کرده بودند و کار کامپیوترها را پیش میبردند اما مشکلات استفاده از آنها سرسام آور بود. اولاً که حتما باید روی ماوس پد کار میکردند در ثانی کافی بود فقط مقداری گرد و خاک وارد ماوس میشد و روی توپ آن را آلوده میکرد، آن وقت بود که باید تیم نظافت دست به کار میشد و دل و روده ماوس را بیرون میریخت تا توپ را تمیز کرده و کارایی ماوس را برگرداند ثالثا توپ ماوس چون یک جسم فیزیکی بود و در طول استفاده هزاران هزار بار به این طرف و آنطرف میچرخید عمر نسبتا کوتاهی داشت.



همین عوامل باعث شدند تا ماوس نوری توسط شرکت Agilent Technologies معرفی شده و در اواخر سال ۱۹۹۹ عرضه شود. ماوس نوری عملا از یک دوربین ظریف استفاده می‌کند که ۱۵۰۰ عکس در هر ثانیه می‌گیرد. این ماوس می‌تواند تقریبا روی هر سطحی کار کند. این ماوس دارای یک دیود نورانی قرمز (LED) است که نور را به سطح کار تابانده و این نور بین سطح کار و یک سنسور CMOS نوسان می‌کند.

سنسور CMOS، هر تصویر دریافتی را به یک پردازشگر دیجیتالی DSP می‌فرستد تا تحلیل شود. DSP با سرعت ۱۸‌میلیون دستور در ثانیه قادر است الگو‌های داخل تصویر را دیده و تشخیص بدهد که این الگوها چگونه حرکت می‌کنند و فرق هر تصویر با تصویر قبلی چیست. سپس بر اساس تغییر الگو در یک سلسله تصویر، DSP تشخیص می‌دهد که ماوس چقدر و چطور حرکت کرده و مختصات صحیح را به کامپیوتر ارسال می‌کند. سپس کامپیوتر با توجه به این مختصات دریافتی، نشانگر ماوس (Cursor) را روی صفحه حرکت می‌دهد.

این عمل، صدها بار در ثانیه انجام می‌شود تا حرکتی نرم و یکنواخت برای نشانگر ماوس ایجاد کند.



فواید ماوس نوری نسبت به مدل‌های قدیمی توپدار یا چرخی را می‌توان در موارد زیر به حساب آورد:

* این ماوس قطعه متحرک ندارد پس احتمال خرابی آن کمتر است.

* راهی وجود ندارد که غبار داخل ماوس شود و سنسورهای ردگیر را با مشکل مواجه کند.

* افزایش رزولوشن ردگیری که به معنای حرکتی نرمتر است.

* این ماوس نیاز به سطح خاصی مانند ماوس پد ندارند. اما مواظب باشید که نور این نوع ماوس کمی سطوح چوبی میزتان را می‌فرساید.



  • هاشم همراز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی