هاشم همراز

۶ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

با سلام برای مشاهده مطالب هر کدام از عناوین زیر کلیک فرمائید.

 

1) چرا به کارت شبکه نیاز داریم؟ فایده ی آن چیست؟ ==> کلیک کنید

2) ویرایشتوضیح تفاوت بین Save و Save As ==> کلیک کنید

3) چند مورد از shortcut های کیبورد در ویندوز ==> کلیک کنید

4) ماوس های نوری چگونه کار میکنند؟ ==> کلیک کنید

5) تفاوت بین سوئیچ ها و هاب ها چیست؟ (شبکه) ==> کلیک کنید

  • هاشم همراز

تفاوت بین سوئیچ و هاب چیست؟

تفاوت بین سوئیچ و هاب چیست؟


یک دستگاه شبکه که برای اتصال قطعات شبکه به هم مورد استفاده قرار می گیرد،سوئیچ نامیده می شود.معمولا سوئیچ ها در لایه پیوند داده (لایه ۲ مدل OSI) برای پردازش اطلاعات استفاده می شوند.

سوئیچ های چند لایه نوعی از سوئیچ ها هستند که داده ها را در لایه شبکه (لایه ۳ مدل OSI) و بالاتر پردازش می کنند.

هاب نیز وسیله ای است که برای اتصال  دستگاه های شبکه (مانند دستگاه های اترنت) به هم به  شکل یک  شبکه واحد مورد استفاده قرار می گیرد. هاب در لایه فیزیکی (لایه ۱، از مدل OSI) عمل می کند.

سوئیچ چیست؟

سوئیچ ها، بخش مهمی از شبکه های مدرن اترنت محلی (LANها) هستند. در حالی که شبکه های محلی کوچک (دفاتر کوچک یا دفاتر خانگی) تنها از یک سوئیچ استفاده می کنند، شبکه های محلی بزرگ چندین سوئیچ مدیریت شده (سوئیچ مدیریت شده روش هایی از قبیل رابط خط فرمان برای اصلاح عملیات سوئیچ فراهم می آورد) دارند.

سوئیچ ها که در لایه پیوند داده کار میکنند اجازه می دهند تا دستگاه هایی که به پورت ها متصل هستند بدون هیچ گونه تداخل در ارتباط با ایجاد حوزه های ارتباط جداگانه برای هر یک از پورت ها ارتباط برقرار کنند.

سوئیچ ها همچنین می توانند بر روی لایه های مختلف (مانند پیوند داده ها، شبکه و یا حمل و نقل) به طور همزمان بکار روند. این سوئیچ ها به عنوان سوئیچ چند لایه شناخته می شوند.

هاب چیست؟

هاب ها نیز دستگاه هایی هستند که برای اتصال دستگاه های شبکه به یکدیگر بکار می روند. این یک ابزار ساده است که بدون هیچ نوع مدیریتی همه ترافیک دریافتی را منتشر می کند.

در این حالت هیچگونه اطلاعاتی درباره جریان ترافیک جمع اوری نمی گردد ودرنتیجه درمورد منبع ویا مقصد ترافیک دریافتی چیزی نمی دانیم.در هاب، ترافیک دریافتی به همه پورت های دیگر فرستاده می شود.

از آنجایی که هاب ها ترافیک را به تمام دستگاه های متصل به پورت های خود ارسال می کند،ممکن است ترافیک غیر ضروری بر روی شبکه فرستاده شود. دستگاه ها باید با بررسی اطلاعات مربوط به آدرس بسته،خودشان تشخیص دهند که کدام بسته اطلاعاتی برای آنها در نظر گرفته شده است.

این فرایند تکراری می تواند برای شبکه های بزرگ با ترافیک سنگین مشکل ایجاد کند.اما، هاب ها می توانند در شبکه های کوچک، جایی که امکان مدیریت فرایند تکراری وجود دارد، مورد استفاده قرار گیرند.


تفاوت بین سوئیچ و هاب چیست؟

حتی اگر فکر کنیم که سوئیچ ها و هاب ها هر دو برای اتصال بخش های شبکه مورد استفاده قرار می گیرند ، هنوز هم برخی تفاوت های مهم بین آن دو وجود دارد.

هاب وسیله ای ساده است که  تمام ترافیک ورودی به هاب را به سایر پورت ها می فرستد که می تواند منجر به ترافیک غیر ضروری در شبکه و در نتیجه تصادم شود.

از طرف دیگر، سوئیچ ها در مورد دستگاهی که به آنها متصل است اطلاعاتی جمع آوری می کنند و ترافیک ورودی را تنها به پورت مربوطه ارسال می نمایند، همچنین سوئیچ امکان حفظ ارتباطات به طور همزمان را دارد. بنابراین هاب ها برای شبکه های کوچک مناسب هستند در حالی که، سوئیچ ها برای شبکه های بزرگ ترافیک سنگین تر مناسب ترند.

  • هاشم همراز

تا مدتها قبل ماوس های چرخدار یا توپدار کرسی کنار کیبورد را تصاحب کرده بودند و کار کامپیوترها را پیش میبردند اما مشکلات استفاده از آنها سرسام آور بود. اولاً که حتما باید روی ماوس پد کار میکردند در ثانی کافی بود فقط مقداری گرد و خاک وارد ماوس میشد و روی توپ آن را آلوده میکرد، آن وقت بود که باید تیم نظافت دست به کار میشد و دل و روده ماوس را بیرون میریخت تا توپ را تمیز کرده و کارایی ماوس را برگرداند ثالثا توپ ماوس چون یک جسم فیزیکی بود و در طول استفاده هزاران هزار بار به این طرف و آنطرف میچرخید عمر نسبتا کوتاهی داشت.



همین عوامل باعث شدند تا ماوس نوری توسط شرکت Agilent Technologies معرفی شده و در اواخر سال ۱۹۹۹ عرضه شود. ماوس نوری عملا از یک دوربین ظریف استفاده می‌کند که ۱۵۰۰ عکس در هر ثانیه می‌گیرد. این ماوس می‌تواند تقریبا روی هر سطحی کار کند. این ماوس دارای یک دیود نورانی قرمز (LED) است که نور را به سطح کار تابانده و این نور بین سطح کار و یک سنسور CMOS نوسان می‌کند.

سنسور CMOS، هر تصویر دریافتی را به یک پردازشگر دیجیتالی DSP می‌فرستد تا تحلیل شود. DSP با سرعت ۱۸‌میلیون دستور در ثانیه قادر است الگو‌های داخل تصویر را دیده و تشخیص بدهد که این الگوها چگونه حرکت می‌کنند و فرق هر تصویر با تصویر قبلی چیست. سپس بر اساس تغییر الگو در یک سلسله تصویر، DSP تشخیص می‌دهد که ماوس چقدر و چطور حرکت کرده و مختصات صحیح را به کامپیوتر ارسال می‌کند. سپس کامپیوتر با توجه به این مختصات دریافتی، نشانگر ماوس (Cursor) را روی صفحه حرکت می‌دهد.

این عمل، صدها بار در ثانیه انجام می‌شود تا حرکتی نرم و یکنواخت برای نشانگر ماوس ایجاد کند.



فواید ماوس نوری نسبت به مدل‌های قدیمی توپدار یا چرخی را می‌توان در موارد زیر به حساب آورد:

* این ماوس قطعه متحرک ندارد پس احتمال خرابی آن کمتر است.

* راهی وجود ندارد که غبار داخل ماوس شود و سنسورهای ردگیر را با مشکل مواجه کند.

* افزایش رزولوشن ردگیری که به معنای حرکتی نرمتر است.

* این ماوس نیاز به سطح خاصی مانند ماوس پد ندارند. اما مواظب باشید که نور این نوع ماوس کمی سطوح چوبی میزتان را می‌فرساید.



  • هاشم همراز

در این مطلب به چند مورد از shortcut های ویندوز اشاره میکنیم و عملکرد هرکدام را ذکر میکنیم:

Ctrl + z : این ترکیب آخرین تغییر را به عقب بر میگرداند و با هر بار انجام این عمل یک مرحله به عقبتر میروید. برای مثال فایلی را به مکانی دیگر کات کرده اید با فشردن این دکمه ها به صورت همزمان فایل کات شده به مکان اولیه خود بازمیگردد.
Ctrl + y : این ترکیب دقیقا عملی برعکس عملکرد ترکیب بالا دارد و با هر بار انجام این عمل یک مرحله به جلو میروید تا جایی که به آخرین تغییری که اعمال کرده اید برسید و از آن به بعد غیرفعال میشود.
Ctrl + x : این ترکیب فایل یا فایلهای انتخاب شده را کات میکند.
Ctrl + c : این ترکیب فایل یا فایلهای انتخاب شده را کپی میکند.
Ctrl + v : این ترکیب فایل یا فایلهایی را که قبلا کات یا کپی شده اند و آماده ی پیست شدن هستند پیست میکند.
Ctrl + a : با فشردن این ترکیب تمامی فایلهای یک پنجره یا تمامی نوشتار یک متن و از این قبیل انتخاب میشوند.
alt +ctrl + delete : این دکمه صفحه تنظیمات مخفی ویندوز را باز مینمایند.
ctrl + shift + esc : این ترکیب پنجره تسک منیجر را باز میکند.
alt + f4 : این ترکیب پنجره فعال را میبندد.
windows + R : پنجره ران را باز میکند.
alt + tab : با این ترکیب بین پنجره های باز شناور میشوید. یعتی میتوانید بدون استفاده از موس و فقط با نگه داشتن alt و چند بار فشردن tab از این پنجره به پرنجره های دیگر بروید.
ctrl + tab : با این ترکیب نیز میتوانید در یک پنجره بین زبانه های مختلف آن جابجا شوید.
ctrl + F : این ترکیب به شما کمک میکند تا کلمه ی مورد نظر خود را در متن حاضر جستجو کنید.
ctrl + N : با این ترکیب میتوانید یک پنجره جدید باز کنید.
alt + shift : با این ترکیب میتوانید زبان کیبورد خود را از بین زبانهایی که برای شما فعال است انتخاب کنید.
ctrl + R : با ترکیب این دو دکمه اطلاعات صفحه ای را که فعال است رفرش میکنید.
shift + یکی از چهار جهت اصلی : با این ترکیب میتوانید متن را در جهتی که نیاز دارید و تا جایی که نیاز هست انتخاب کنید. مثلا اگر ترکیب شیفت و بالا را بزنید یک سطر را انتخاب و با هر بار تکرار در فشردن بالا سطرهای بالاتر نیز انتخاب میشوند و با فشردن دو دکمه شیفت و راست یک حرف انتخاب میشود و با تکرار در فشردن راست باقی کلمات را تا جایی که نیاز دارید انتخاب میشوند. برای جهت های پایین و چپ نیز به همین منوال است.
ctrl + یکی از چهار جهت اصلی : با این ترکیب میتوانید نشانگر ماوس در ویرایشگر متن را به اندازه ی یک کلمه عقب جلو و یا به اندازه یک سطر بالا و پایین کنید.
  • هاشم همراز
به هنگام کار با نرم افزارهایی مانند نرم افزارهای خانواده office و adobe بعد از اتمام کار برای ذخیره تغییرات صورت گرفته از این از دکمه های save و save as استفاده میکنیم.


در ابتدای کار اگر فایلی را که وجود خارجی ندارد بخواهیم ایجاد کنیم پس از اتمام کار فرقی نمیکند که کدامیک از این دکمه ها را بزنیم بلافاصله بعد از این کار یک پنجره باز میشود و از ما میخواهد که نام فایل و محل ذخیره را مشخص کنیم (البته در برخی موارد قادر به تغییر پسوند فایل نیز هستیم).
اما اگر یک فایلی را که از قبل موجود بوده open کرده و روی آن کار میکنیم یا اینکه فایلی را ایجاد کرده و save کرده ایم و دوباره داریم روی آن کار میکنیم پس از اتمام کار برای ذخیره کردن دو راه پیش رویمان است:
1) اعمال تغییرات و ذخیره روی خود فایل و در همان محل ذخیره شده قبلی
برای این منظور فقط کافی است دکمه save را فشار دهیم. به همین سادگی و به همین خوشمزگی تغییرات روی فایل حاضر ذخیره میشود.
برای مثال فایلی با عنوان aval.doc داریم و تغییراتی را روی آن اعمال کرده ایم، در اینصورت اگر دکمه save را فشار دهیم فایل aval.doc با آخرین تغییرات آپدیت میشود.
2) اعمال تغییرات و ذخیره در یک فایل و احتمالا در مکانی دیگر
در صورتی که میخواهیم فایل اولیه را نگه داریم و تغییرات را در قالب فایل دیگری ذخیره نمائیم از دکمه save as استفاده میکنیم در اینصورت با فشردن این دکمه پنجره ای باز میشود و از ما میخواهد که نامی برای فایل انتخاب کرده و محل ذخیره را مشخص نمائیم (همانطور که در بالا نیز ذکر شد در برخی موارد قادر به تعیین پسوند فایل نیز خواهیم بود) و با فشردن دکمه Enter از صفحه کلید عمل ذخیره سازی را تکمیل نمائیم.
برای مثال فایلی با عنوان aval.doc در اختیار داریم، تغییراتی را در فایل اعمال میکنیم و میخواهیم اصل فایل aval.doc را نیز داشته باشیم بنابراین از دکمه save as استفاده میکنیم و در پنجره باز شده نامی دیگر برای فایل جدید خود انتخاب میکنیم مانند dovom.doc و پس از مشخص نمودن محل ذخیره با زدن دکمه Enter فایل جدید ذخیره میشود.
  • هاشم همراز

به زبان ساده باید گفت که برای اتصال کامپیوترها از pc گرفته تا لپ تاپ و حتی پرینتر و ... به همدیگه و به شبکه بزرگتری به نام اینترنت نیازمند کارت شبکه به عنوان واسط این عمل هستند و در واقع بدون وجود کارت شبکه دسترسی به اینترنت و شبکه محلی ناممکن می باشد.

کارت شبکه چیست؟

کارت شبکه همانطور که بیان شد برای اتصال یک دستگاه کامپیوتری به دنیای اینترنت و یا هرگونه شبکه محلی طراحی شده است. این کارت ها میتوانند روی هر دستگاه هوشمندی باشند، یعنی امروزه این فقط کامپیوترها و لپ تاپ ها نیستند که کارت شبکه دارند بلکه حتی یخچالها و لباس شوئی ها هم کارت شبکه دارند و میتوانند به اینترنت متصل شوند. و همچنین لزومی نداره که حتما یک کیت یا بورد فیزیکی باشد بلکه میتواند به صورت آنبورد یعنی یک قسمتی از مادربورد که شامل چند چیت و مقاومت و خازن است به عنوان کنترلر شبکه آن سیستم در نظر گرفته شود.

کارت شبکه (Network Interface Card) به اختصار NIC نامیده میشود. اگر کارت شبکه سیمی باشد، میشود رابط بین کابل شبکه که سیگنال الکتریکی هست و خود کامپیوتر و اگر وایرلس باشد میشود رابط بین امواج الکترومغناطیسی و کامپیوتر (اکثراً در لپ تاپ ها اینگونه است البته در برخی pc ها هم به صورت اکسترنال این نوع کارت شبکه ها را اضافه میکنند به سیستم) که در اینصوتر بهش میگویند WNIC که اختصار این کلمات است: Wireless Network Interface Card

بخواهیم بیشتر در مورد عملکرد کارت های شبکه توضیح دهیم باید بگوییم که وظیفه کارت شبکه این است که سیگنال الکتریکی که از کابل شبکه میرسد را دریافت و به دیتای قابل فهم برای کامپیوتر تبدیل کند (یا اگر شبکه وایرلس باشد، سیگنال الکترومغناطیسی را دریافت و به زبان قابل فهم لپ تاپ تبدیل کند) و البته برعکسش.
برای مثال ما فایلی را از کامپیوتر اول از طریق شبکه محلی به کامپیوتر دوم ارسال میکنیم که برای انجام این روند این اتفاقات می افتد:
* در کامپیوتر اول اطلاعات از 7 مرحله نرم افزاری و سخت افزاری عبور میکند تا تبدیل به سیگنال الکتریکی شود و از طریق کابل شبکه به کارت شبکه کامپیوتر دوم برسد و سپس در کامپیوتر دوم دوباره تمامی آن 7 مرحله را بالعکس سپری میکند تا آن سیگنال تبدیل به یک چیز قابل فهم برای کامپیوتر یا کاربر شود.
کارت شبکه در مرحله دوم قرار دارد یعنی در جایی که سیگنال الکتریکی به دیتا و برعکس دیتا به سیگنال الکتریکی تبدیل میشود.
انواع کارت های شبکه از لحاظ سرعت انتقال دیتا:
کارت شبکه بر اساس سرعت انتقال دیتا دسته بندی مشود. در حال حاضر اکثر کارتهای شبکه موجود در بازار 10 مگابیت در ثانیه و 100 مگا بیت در ثانیه را ساپورت میکنند. البته کارتهای شبکه 1000 مگا بیت در ثانیه و بالاتر هم موجود است که بهشان میگویند کارت شبکه گیگابیتی. روی کارتهای شبکه مینویسند 10/100/1000 یعنی از سرعت 10 مگابیت تا 1000 مگابیت را ساپورت میکند.
انواع کارت های شبکه از لحاظ عملکرد:
* کارتهای شبکه سیمی:
که کاملا توضیح داده شد و به صورت اینترنال نصب میشود که البته سابق براین نوع اکسترنالش هم موجود بود که سرعت کمتری داشت.
* کارتهای شبکه وایرلس:
همانطور که بالاتر عرض کردم برای لپ تاپ ها و گاها pc ها از این نوع کارت شبکه استفاده میکنیم که نیاز به سیم ندارند و از طریق امواج الکترومغناطیسی ارتباط میگیرند. شکل کارت شبکه وایرلس نیز به این صورت است:
* کارت شبکه usb:
این مدل از کارتهای شبکه هم میتوانند سیمی و هم میتوانند وایرلس باشند. در دو شکل زیر هر دو نوع این کارتها را به نمایش گذاشته میشود.

کارت شبکه usb سیمی


کارت شبکه usb وایرلس

مهمترین نکته در کارتهای شبکه usb ورژن usb هاست که اگر 2 باشند محدودیت سرعت می سازند.

  • هاشم همراز